Psycholog / Pedagog


PSYCHOLOG / PEDAGOG


Psycholog

Jak pomóc dziecku w przekroczeniu progu klas III – IV

Przekroczenie progu klas III-IV powoduje silne napięcie emocjonalne u dzieci . Aby pomagać w sposób przemyślany i skuteczny należy znać prawa rozwojowe tego wieku.

Kilka słów o rozwoju ucznia klasy IV…

Właściwości rozwojowe tego okresu to wzbogacenie mowy i zasobu słownictwa, wzrost aktywności i samodzielności myślenia, opanowanie operacji logicznych nie tylko na rzeczywistym, ale i abstrakcyjnym materiale.

W tym wieku intensywnie rozwija się świadomość społeczna dziecka, które ma już ukształtowane przekonania i poglądy społeczne na sprawy bliskiego środowiska. Dziecko przestaje uznawać w sposób bezwarunkowy autorytet dorosłych, zwłaszcza rodziców, liczy się zdanie rówieśników, tworzą się ścisłe grupy, których normy i cele są silnie uzewnętrzniane. Równolegle z rozwojem społecznym przebiega rozwój moralny, co uzewnętrznia się w szacunku dla ustalonych reguł i norm postępowania, a także w uwzględnianiu w swych ocenach nie tylko czynów, ale i intencji sprawców.

Zachodzą widoczne zmiany pod względem rozwoju i  sprawności fizycznej. U niektórych dzieci mogą wystąpić już wyraźne objawy dojrzewania płciowego.

Przedstawione zmiany rozwojowe w wieku 9-11 łączą się jednocześnie z przekroczeniem progu klasy III i nowym silnym przeżyciem –przejściem do klasy IV, co bardzo często dla dziecka jest stresujące. Mogą pojawić się wówczas trudności…

 

Rodzicu

 

Dużą rolę w przezwyciężaniu tych trudności ogrywają rodzice, ponieważ mogą oni pomóc dziecku odzyskać wiarę w siebie przez akceptację czy dostrzeganie nowych , drobnych osiągnięć. W znacznym stopniu mogą ułatwić przejście przez ten trudny dla dziecka okres, muszą jednak nastawić się na cierpliwość i wytrwałość.

 

Wskazówki dla rodziców:

Jak mogę pomóc dziecku w adaptacji do nauki na drugim etapie edukacyjnym:

  1. Przygotuj z dzieckiem plan lekcji z wyraźnie zaznaczonymi numerami sal
  2. We wrześniu poproś dziecko o sprzędzenie listy uczących je nauczycieli
  3. Powiadom wychowawcę na pierwszym zebraniu o szczególnych zaleceniach wobec dziecka ( stan zdrowia, szczególne wymagania edukacyjne, trudności, mocne strony, szczególne uzdolnienia)
  4. Ustał z dzieckiem zasady pracy własnej w domu np. przygotowanie się do zajęć czy do prac sprawdzających
  5. Stwórz dziecku sferę do nauki / sferę ciszy
  6. Chwal dziecko za postępy , a nie za oceny
  7. Nie utożsamiaj dziecka z oceną- zwracaj raczej uwagę na umiejętności zdobywania wiedzy i wykorzystywania jej oraz umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych
  8. Pomóż w organizowaniu czasu wolnego – nuda to największy wróg
  9. Pozwól dziecku oswoić się z nową sytuacją, a dopiero później zaproponuj zajęcia dodatkowe
  10. Dbaj by dziecko zachowało odpowiedni bilans pomiędzy nauką a wypoczynkiem
  11. Współpracuj z wychowawcą  oraz nauczycielami uczącymi dziecko
  12. Korzystaj z oferowanej Ci przez nauczycieli i pedagogów pomocy
  13. Wyraź zgodę na uczestnictwo dziecka w dodatkowych  zajęciach z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, jeśli ono  tego potrzebuje
  14. Interesuj się postępami dziecka w nauce uczestnicząc w różnych formach kontaktu z nauczycielami ( kontakt poprzez dziennik elektroniczny, dyżury nauczycieli w ramach godzin  dostępności dla rodziców, zebrania i spotkania z rodzicami)
  15. Rozmawiaj z dzieckiem i gdy jest taka konieczność interweniuj
  16. Słuchaj co dziecko do Ciebie mówi
  17. Poproś o pomoc specjalistów szkolnych, gdy czujesz , że sytuacja tego wymaga

Psycholog i pedagog szkolny służy Państwu pomocą….

POWODZENIA

Dominika Dudek-Florjańczyk